onsdag 18 mars 2009

Underground rap 1

Om man tänker på hur mycket musik det produceras i världen så är det ganska så troligt att man kommer missa många bra artister. Just därför så tänker jag tipsa om några som jag tycker är fruktansvärt duktiga. Den första jag tänker nämna är DZK (Delta Zeta Kappa). Jag är lite osäker på hur länge han har hållt på med musiken, men personligen så tycker jag att han är en enorm talang. Jag kommer dock inte ihåg hur jag fick tag på hans musik, men jag minns den första låten jag hörde med honom. [DZK feat. Effect - No one will stop me]. En helt sinnesjuk låt med ett smutsigt beat och punchlines som levereras på hög nivå ifrån början till slut. Han har även gjort en låt som jag nog aldrig har hört någon annan rappare göra förut. [DZK - Super zeroes]. Låten är uppbyggd på en massa olika kända karaktärer som han själv imiterar och bygger upp en historia kring... The X-Men (Gambit, Rogue, Wolverine, Cyclops, Charles Xavier, Nightcrawler), The Flash, Batman, Shaft, Aquaman, Some Poor Dolphin's Blowhole. Det är nog den mest skadade låt som jag har hört och jag skrattar lika mycket varje gång när jag lyssnar på den. Heh, han har verkligen fantasi, talang och humor. Kanske till och med kan vara bland det bästa som DZK har gjort?

Nästa artist som jag tänker tipsa om är Onry Ozzborn. Han är med i rap-kollektivet Ol' Dominion (30 stycken fullvärdiga emcees/sångare) och jag tror även att han är en av grundarna. Jag skulle nog säga att han är kompletta motsatsen till DZK. Och då menar jag absolut inte på något negativ sett. Onry Ozzborn är religös och DZK är ateist. Givetvis så spelar det ingen roll vad man har för religös uppfattning, men man hör skillnad. Kort sagt så kan man säga att dom skriver om helt olika saker...

Första gången jag hörde Onry Ozzborn måste nog ha varit 2003. Jag lyckades få tag på nån skiva där han deltog med 4 låtar. Jag kommer ihåg att jag vart grymt imponerad av hans flow och hans sett att få ihop rimmen. Här följer ett citat från en låt där Onry argumenterar med en ateist; "If you're right, back to dust/ If I'm right, then you're fucked. It might sound like I'm being judgmental/ but I'm tired of hearing these people and their disrespectful ways of talking shit about what doesn't exist." Dock gillar jag hans mer lugna låtar där man verkligen inser vilken talang han hör för lyrik/texter. [Onry Ozzborn - Dance your life away] kan mycket väl vara den bästa låten jag någonsin har hört. Jag ryser varje gång när jag lyssnar på den. Känslan, körerna, texten och utförandet. Hela låten är 100% perfekt!

"I know were a part of God's arrangement.. there ain't no other way of explainin' why were livin' days in revelations ..deeper than secret societies and government agents.. reachin an entire generation.. familiar with Satan". Har du missat någon av dess artister som jag har tagit upp i bloggen så kan jag rekommendera dom starkt.

1 kommentar:

  1. Grayskul är inte en rappare utan en grupp. Grayskul är Onry Ozzborn och JFK.

    SvaraRadera