torsdag 19 mars 2009

Gang-tattoos

Satt och surfade runt lite på internet nyss och kollade runt på olika tatueringar som folk har gjort. Jag kan förstå (till viss del) att vissa människor har fördomar mot tatueringar. När man googlar ordet "tattoo" så kommer det upp en massa bilder på olika tatueringar, men även en bild på en far och hans son (bägge med tatuering i pannan). Det är en sån där bild som dom tar i U.S.A. när man blivit häktad typ.? Jag antar att många i den äldre generationen tror att det bara är kriminella och kåkfarare som har gaddningar. Men som tur är har konsten spridit sig och nu har nästan alla en tatuering.

Jag tycker ändå att det är rätt så sjukt att man fortfarande stöter på en och annan som har fördomar. Jag har själv en del tatueringar och jag får ofta höra kommentaren som "aha, vilket fängelse har du suttit inne i?" och man liksom känner hur en del männsikor bara stirrar på en när man exempelvis går på stranden eller på badhuset. Jag tycker att tatueringar är grymt snyggt och ser jag någon som har nåt intressant så brukar jag fråga om jag får kolla lite istället för att bara stå och stirra som en idiot på avstånd. Givetvis används tatueringar även för att visa tillhörighet i gäng osv, men alla som har tatueringar är faktiskt inte kriminella eller fängelse-kunder. Fördomar bygger till stor del på selektiv exponering.

Personligen så tycker jag att man ska kunna se ut precis som man vill utan att folk dömer, stirrar och viskar en massa saker så fort det kommer en som inte ser ut som alla andra. När min generation är pensionärer så tror jag inte att folk kommer att reagera lika starkt på om någon har tatueringar, ring i näsan, eller någon annan kroppsmodifikation. Jag menar, det finns ju dom som gör plastik-operationer. Skulle alla personer som exempelvis har silikon-bröst vara blonda och naiva? Fördomar mot kroppsmodifiktioner hör definitivt inte hemma på 2000-talet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar