onsdag 25 mars 2009

Starzinger

Jag vet inte om ni minns Starzinger? Själv så växte jag upp med den här manga-serien och jag tycker fortfarande att den är riktigt bra. Historien om Cogo, Djorgo, Haka och Aurora som flyger med Queen Cosmos för att återställa galaxenergin. Det som är otroligt synd är att inte alla episoder vart översatta och dubbade till svenska. Vet fortfarande inte varför man inte gjorde det? Hur som helst så verkar det vara på gång i alla fall med att få allt översatt och det vore riktigt kul om dom kunde översätta hela serien och inte bara vissa episoder. Det är ju inte så värst roligt att sitta och se episoderna på japanska när man inte förstår det språket.

Hur tänkte dom som köpte in serien till Sverige och översatte den egentligen? Att bara gå in och översätta en viss del av serien borde ju vara straffbart! Det är väl självklart att man ska börja översätta första episoden och sen jobba sig framåt? Hmm, jag minns inte exakt hur det var, men jag tror att dom började typ 15 avsnitt in i serien. Det blir lite halv skumt när man inte får veta så mycket om de olika karaktärerna och när man inte vet varför, eller vart dom är på väg någonstans. Såna saker tänkte man dock inte på när man var barn, men nu när man är äldre så har man ett helt annat behov av att veta mer.

Jag hoppas verkligen att ALLA episoder någongång blir översatta till svenska, eller varför inte till engelska, så man kan förstå och få se hur serien slutar. Är det någon som har tips på andra bra manga-serier, eller vet något om hur det går med översättningen av Starzinger får gärna droppa en kommentar! Jag vet att jag har läst någonstans att det finns några som jobbar för att hela serien ska bli översatt till svenska. Jag hoppas att dom lyckas! Jag kommer i alla fall att vara en av dom som köper filmerna om de kommer ut på DVD. Starzinger är ju nostalgi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar