tisdag 10 mars 2009

Dagens hiphop


Är det någon mer än jag själv som ser fram emot Eminem's nya platta? Personligen så tror/hoppas jag på att den kommer att vara riktigt bra. Hörde den första låten "Crack a bottle" som han släppte tillsammans med Dr.Dre och 50 Cent. Såg att den även låg etta nu på amerikanska singellistan. Den 18 maj kommer i alla fall jag att försöka få tag på ett exemplar av "Relapse". Nästa singel ifrån skivan ska tydligen släppas den 6 april så då får vi väl hoppas på att dom tar med den East FM. Dom brukar ju vara först med den senaste musiken och det är typ den ända radiokanalen som jag tycker är vettig att lyssna på.

Hm, hoppas att även 50 Cent kanske passar på att släppa någon nytt? Satt och lyssnade på hans gamla skiva "Massacre" förut i bilen och jag måste säga att det är flera spår på den skivan som är riktigt klockrena. Personligen så tycker jag låten "In my hood" är dope så det bara smäller om det. Hoppas att vi får höra flera såna låtar snart. Jag vet inte vad som har hänt med hiphop/rap musiken igentligen? Allt fler etablerade artister verkar experimentera med autotunern i varenda låt?

Är det bara jag som tycker att artisternas personliga stil/nisch försvinner när dom inte längre använder sin "riktiga" röst? Satt och lyssnade igenom Kanye West's nya skiva "808's & Heartbreak" och jag vet inte vad jag ska säga. Visst fanns det låtar på skivan som var hur sköna som helst, men det kändes även som att det var en sådan skiva som jag troligtvis inte kommer att lyssna på så många gånger. Hans skiva "Graduation" höll betydligt högre klass, enligt mig. Där använder han förvisso också vissa effekter på sin röst, men han gör det med måtta och finess.

The Game och Obie Trice är i alla fall några rap-artister som jag tycker är riktigt bra. Bägge har attityd, karisma, agressivitet, välformulerade texter och tunga beats. Finns många av deras låtar som jag ofta pumpar på hög volym ur mina högtalare. "The set-up (feat. Nate Dogg)" med Obie Trice har i alla fall blivit en klassiker för mig och även låten "Dreams" med The Game är ju så där riktigt bra att man kan lyssna på den flera gånger om. Vissa låtar sätter sig direkt, utan en massa mixning med autotuner och diverse röst-förvrängare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar