lördag 14 mars 2009

Dresscode i Norrköping

Om du nån gång åker till staden Norrköping och funderar på att gå ut och festa på någon av de största nattklubbarna bör du lämna kepsen hemma. För i den här jävla skit staden så har tydligen vissa ställen en s.k "dresscode". Dom uteställen där du inte får bära keps på är Otten, Palace och Vinkällaren. Där blir du diskriminerad direkt i entrén och får lämna den kö som du stått i de senaste 30 minuterna bara för att få komma in, och bara för att du inte uppfyller deras "dresscode". Personligen så tänker jag absolut INTE besöka dessa uteställen något mer då jag tycker att det är kränkande att behöva ta av sig en accessoar bara för att få komma in på deras nattklubb.

Är det bara jag som blir förbannad på sånt här? Har dom ens laglig rätt att neka någon person inträde för att personen ifråga bär huvudbonad? Är inte detta ett solklart fall av diskriminering? Jag använder själv keps ibland när jag går ut och jag tycker att det är en schysst accessoar som går att ha till det mesta. Nåt som jag också har tänkt på är att personalen som jobbar i garderoben på Palace inte verkar ha någon som helst uppfattning om vad en New Era keps kostar. När jag var där för cirka 3 veckor sedan så stod det en snubbe framför mig i garderoben och skulle hänga in sin jacka och sin keps (som han vart tvingad att hänga in för att uppfylla deras "dresscode" och dessutom betala för cash för). När personalen tar emot hans jacka och hans keps så ser jag hur dom mosar ner kepsen i ena ärmen på jackan. Skärmen på kepsen vart helt knölig och troligtvis förstörd efteråt. Jag undrar hur den där killen reagerade sen när han skulle hem ifrån Palace och upptäcker att hans keps blivit ordentligt misshandlad av personalen i garderoben?

Jag undrar varför Otten, Palace och Vinkällaren har "dresscode" igentligen? Vad är det som gör att dom inte vill att deras kunder ska bära keps när dom besöker deras ställe? Jag tror i alla fall inte att dom skulle neka Travis Barker (Blink 182), Anthony Mosley eller Lil' Jon inträde om dom skulle komma på besök här i Norrköping, ha keps på huvudet, och vilja besöka just deras nattklubb. Som tur är så finns det ju faktiskt många andra ställen som man kan gå ut och roa sig på än just dom jag redan nämnt. Länge leve mångfalden!

1 kommentar:

  1. håller fullkomligt med dig och jag undrar densamma, om det överhuvudtaget finns en lag för det och om de verkligen har rätt att göra så? brudar med ett litet tygstycke som kallas kjol då? eller ett par "jeans" som man enbart kan se några strimmor av? dom är å gärna välkomna. jävla diskrimineringsskit rent ut sagt!

    SvaraRadera