söndag 29 mars 2009

Reggae

Reggae måste ju vara den bästa musiken stilen som någonsin har gjorts. Jag är helt såld på reggae! Man får liksom såna där sköna sommar känslor och livet känns så underbart och slappt när man lyssnar och drömmer sig bort. De bästa låtarna tycker jag är de som är riktigt flummiga. Bob Marley är självklart bland dom bästa, men det finns så många andra duktiga reggae artister som kanske till och med är på gränsen till bättre. Personligen så tycker jag om Alpha Blondy, Bob Marley, Manu Chao, Wayne Wade, Job 2 do, Peter Tosh, Inner Circle och många andra. Men de skönaste låtarna är dom som ger en känslan av sommar. Mina favoriter just nu är;

1. Alpha Blondy - Ragga gangster
2. Bob Marley - Sun is shining
3. Job 2 Do - Do ta tam
4. Wayne Wade - Lady
5. Ky-Mani Marley - Warriors
6. Rootvälta - Varje natt och varje dag
7. Manu Chao - Mr Bobby
8. Kalle Baah - Svarta änglar
9. Alpha Blondy - Brigadier sabari
10. Job 2 Do - Kamlang gai

När våren är här så längtar man bara efter sommaren och bästa sättet för få sommar-feeling är att pumpa reggae på hög volym en dag när solen lyser! Är det någon som har tips på schyssta reggae låtar så är alla inlägg välkomna. Är det någon som vet vart man kan få tag på fler skivor med Job 2 Do så är jag tacksam för tips på vart jag ska leta. Den ända skivan som jag kan hittar är "No war". Nu ska jag ta en promenad ner på stan och kanske ta en öl nångonstans. Skönt att snö helvetet är borta i alla fall och att det är 8 plusgrader ute. Jag längtar efter sommar nu! Ge mig sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar