måndag 12 oktober 2009

Vad är hiphop?

Vad är hiphop? En del anser att den "riktiga" hiphopen är död och andra anser att det är fortfarande lever? Hiphop har förändrats en aning och att det inte är lika "hårt" som den en gång var.

Personligen så tycker jag att hiphopen har avancerat och blivit bättre med tiden. Visst har den smutsiga känslan delvis försvunnit, men jag tycker ändå att hiphop har blivit bättre. Som inbiten hiphop lyssnare så har jag nog hört alla argumenten som finns till varför man anser att hiphopen är död, men jag tror ändå att det finns perioder för all typ av musik.

Ett tag så ansåg ju en del personer att rock'n'rollen var död. Hör och häpna! Vi lyssnar fortfarande på rock'n'roll och jag tycker att den verkar vara fullkomligt vid liv. Likaså hiphop och dess kultur, men det är allt för få som tar initiativ till att hålla hiphop jam's osv. För att kunna få hiphopen att bli stor igen så behöver alla hjälpa till för att det ska kunna hända. Släpp skiten med att dissa varandra, starta beef, etc. Hur ska musiken kunna växa utan kärlek? Man måste visa bättre sammanhållning inom genren. Folk vill väl inte komma och se ett par rappare som dissar varandra och bråkar?

Jag tänker inte vara någon moral-farsa och berätta för folk hur dom ska vara, och inte vara mot varandra. Det tycker jag folk ska få avgöra själva, men det är synd att vissa håller på för det är hiphop-musiken som konstform som tar skada. Hiphop lever absolut! Dock har den blivit lite trotsig, pubertal, men jag hoppas verkligen att den växer upp igen snart.

1 kommentar:

  1. Kristoffer Lahti aka Rebel12 november 2009 kl. 11:23

    Måste bara kommentera, Hiphop började med beef/battles osv för att se vem som hade mest skills, det är ju som med alla andra musikgenrer också. du måste visa att just du e den bästa för att folk ska visa dig "respekt" men såklart behövs även kärlek för att utvecklas, därför skapar vi ett klick :D Peace n löööve

    SvaraRadera